Fredag eftermiddag till söndag förmiddag:
Elva företag/organisationer pitchade alltså utmaningar. 50 deltagare från stora delar av världen valde utmaningar att arbeta med och bildade grupper. Grupperna arbetade sedan dygnet runt för att lösa ekvationerna, några ihop med företagen och andra enbart med företagsrepresentanterna per telefon vid behov. Under de två följande nätterna har många av deltagarna sovit på liggunderlag eller i fåtöljer några få timmar för att sedan fortsätta med uppdragen. Själv har jag sovit i vilorummet, ett sängben är brutet och jag gör ett privat foodhack i sena natten. Sängen pallas upp med hjälp av en burk kikärtor från Saltå kvarn, storköksmodellen. Jag är alltså prinsessan på (kik)ärten när jag vaknar.
Söndag eftermiddag och kväll:
Några individer har fallit från. Vi hittar dem inte. Kan de ha gått vilse i Krinovas labyrintliknande korridorer? Nio grupper har emellertid tagit sig hela vägen till mållinjen. De har fått sina tio minuter på scenen för att presentera essensen av sina resultat. Tio minuter att övertyga åhörare och jury om att just deras hack är ett av de tre att prisas. Alla tal är slut, moderatorerna maler liksom på tomgång. Maten är äten och nu finns bara naglarna kvar att tugga på för de tävlande. Juryn har dragit sig tillbaka för att fälla sin dom. Det tar tid, det ryktas att de inte är överens. Är det månne kockarna mot klabbet? Eller kanske inspiratörerna mot konspiratörerna? Till slut kommer de i alla fall, med Titti Qvarnström i spetsen, och levererar ett enhälligt beslut som följer.
Idé med störst potential:
Team IKEA som tagit sig an utmaningen från sagda företag att skapa ett lekfullt sätt för små barn att upptäcka och ta till sig nya råvaror/maträtter. Resultatet är en serie kvadratiska fat i plast som kan kopplas ihop i oändlighet. Faten har gropar, piggar urgröpningar och mönster i botten som hjälper barn och deras föräldrar att bygga berättelser med skogar, åar, slott och kojor med maten. Konstruera, räkna, sortera och fantisera.
Mest innovativa idé:
Utmaningen från Eat:em var att hitta en strategi för att få konsumenter att ändra attityd till att äta insekter. Laget byggde en digital plattform samt en trestegsmodell för hur konsumenter ska kunna få lust att prova, börja köpa och sedan identifiera sig på individuell nivå med protein från insekter.
Ide med största inverkan:
Dynahmat från Malmö Högskola har utvecklat en liten manick som mäter och lagrar information om temperatur. Den kan enkelt följa med produkter i hela kylkedjan men vad kan den mer? Jo, säger lag Dynahmat 2.0. den kan larma, sända information i realtid, om temperaturen kring en produkt blir högre eller lägre än avsiktligt. Den kan räkna ut den verkliga, inte estimerade, hållbarheten hos råvaror efter hur de hanterats. Den kan göras så liten att den kan klistras direkt på förpackningen eller till och med i ätbart material att peta in i råvaran. Kopplas till telefoner, datorer, kassaapparater och smarta kylskåp. Det finns en del till att säga men det här är i alla fall grunden.
Hur gick det då med 3Dskrivaren undrar vän av ordning? Den var fullt upptagen med utskrifter av prototyper till IKEA-utmaningen (i plast!?). Min nuna är i alla fall skannad. Kanske blir jag en dag en chokladskulptur, jag ska i så fall be att få återkomma i ärendet.